Zadania Komisji
Zasady powoływania i zadania gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych określa art. 4 w szczególności ust. 3, 4, 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Podstawowym zadaniem Komisji jest:
- prowadzenie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
- inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania zasad sprzedaży napojów alkoholowych (Art. 18 ustawy ust. 8),
- opiniowanie wniosków o zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, pod kątem zgodności lokalizacji punktów sprzedaży z uchwałami rady gminy (Art. 18 ustawy ust. 3a),
- inicjowanie działań w zakresie określonym w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.),
- prowadzenie punktów konsultacyjnych dla osób uzależnionych i członków ich rodzin,
- zgłaszanie i opiniowanie propozycji działań wynikających z Gminnego Programu Profilaktycznego oraz preliminarza wydatków.