Co dalej? Otóż, osoba, która zastrzegła numer PESEL nie będzie mogła dokonać pewnych czynności. Przed zawarciem umowy kredytowej czy leasingowej, zaciągnięciem pożyczki, otwarciem rachunku bądź innych usług płatniczych bank lub instytucja kredytowa będą zobowiązane sprawdzić, czy PESEL nie został zastrzeżony.
Podobnie, przed podpisaniem aktu notarialnego, dotyczącego zbycia nieruchomości notariusz będzie musiał dokonać weryfikacji, czy PESEL nie jest zastrzeżony. Nie będzie również możliwości otrzymania duplikatu karty SIM od dostawcy usług telekomunikacyjnych, jeżeli numer PESEL będzie zastrzeżony. Przepisy nakładają obowiązek sprawdzania od 1 czerwca 2024 r., konsekwencje prawne będą więc wyciągane wobec zdarzeń, które nastąpią po tym terminie. A więc, nie będziemy obciążani za zobowiązania, które zostały zaciągnięte bez naszej wiedzy mimo istniejącego zastrzeżenia.
Ofiara przestępstwa nie będzie musiała dowodzić, że to nie ona była sprawcą. Jak zastrzec numer PESEL? Otóż, zarówno zastrzeżenie jak i cofnięcie zastrzeżenia jest bardzo proste. Można go dokonać w dowolnym urzędzie gminy lub samodzielnie poprzez serwis obywatel.gov.pl. Planując np. zawarcie umowy kredytowej będziemy mogli cofnąć zastrzeżenie a następnie znów je przywrócić. Każdy może więc zastrzec oraz cofnąć zastrzeżenie dowolną ilość razy. Nie wiąże się to z żadnymi opłatami, zaś daty tych czynności są rejestrowane. Warto dokonać zastrzeżenia numeru PESEL. Pozwoli to zapewnić prewencyjną ochronę oraz wyeliminować wiele negatywnych skutków kradzieży tożsamości.
Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie:
https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie