Tutaj jesteś Aktualności Obowiązek zgłoszenia przez...
Odpady Komunalne Odpady Komunalne Obrazek segregacji śmieci
Poradnik Interesanta Poradnik Interesanta Dwie osoby z dokumentami
Gazeta Gminna Wólka News Gazeta Gminna Wólka News Obrazek logo gmina news
Inwestycje Gminne Inwestycje Gminne Obrazek flaga uni europejskiej

Aktualności

Grafika z napisem Centralny Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Obowiązek zgłoszenia przez stowarzyszenia i fundacje beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

16.02.2022
Przypominamy, że zgodnie z art. 58 i 153 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r., poz. 1132 z późn. zm.) m.in. stowarzyszenia zarejestrowane w KRS oraz fundacje z dniem 31 października 2021 r. zostały zobowiązane do zgłoszenia beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

Pod poniższym linkiem można się zapoznać z ww. ustawą oraz konsekwencjami niewypełnienia obowiązku zgłoszenia –

 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000723/U/D20180723Lj.pdf 

Na podstawie ww. ustawy beneficjent rzeczywisty to każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę „nad organizacją”  poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez organizację lub każdą osobę fizyczną, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna.

Zgodnie z wprowadzonymi przepisami, stowarzyszenia i fundacje muszą zgłaszać do ww. rejestru następujące dane:

  • nazwę,
  • formę organizacyjną,
  • siedzibę,
  • numer w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • NIP, o ile został nadany.

 

Zgłaszane dane beneficjentów rzeczywistych to:

  • imię i nazwisko,
  • każde posiadane obywatelstwo,
  • państwo zamieszkania,
  • numer PESEL albo data urodzenia – w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL,
  • informacja o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu.

Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 31 października 2021 roku miały obowiązek dokonania ww. zgłoszeń do 31 stycznia 2022r., organizacje powstałe po wejściu w życie nowelizacji  – dokonują zgłoszeń w ciągu 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia. 7-dniowy termin obowiązuje także przy kolejnych zmianach beneficjentów rzeczywistych lub innych zmianach danych podlegających wpisowi. 

Zgłoszeń dokonują osoby uprawnione do reprezentowania organizacji wyłącznie elektronicznie poprzez stronę https://crbr.podatki.gov.pl podpisując je profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Warto wspomnieć, że niedokonanie zgłoszenia lub podanie nieprawdziwych informacji obwarowane jest karami finansowymi.

Więcej szczegółowych informacji na temat powyższych regulacji oraz sposobów realizacji zgłoszeń można znaleźć na stronach internetowych prowadzonych przez organizacje pozarządowe lub stronie Ministerstwa Finansów:

https://www.gov.pl/web/finanse/centralny-rejestr-beneficjentow-rzeczywistych

 

Powrót