Pod poniższym linkiem można się zapoznać z ww. ustawą oraz konsekwencjami niewypełnienia obowiązku zgłoszenia –
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000723/U/D20180723Lj.pdf
Na podstawie ww. ustawy beneficjent rzeczywisty to każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę „nad organizacją” poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez organizację lub każdą osobę fizyczną, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna.
Zgodnie z wprowadzonymi przepisami, stowarzyszenia i fundacje muszą zgłaszać do ww. rejestru następujące dane:
Zgłaszane dane beneficjentów rzeczywistych to:
Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 31 października 2021 roku miały obowiązek dokonania ww. zgłoszeń do 31 stycznia 2022r., organizacje powstałe po wejściu w życie nowelizacji – dokonują zgłoszeń w ciągu 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia. 7-dniowy termin obowiązuje także przy kolejnych zmianach beneficjentów rzeczywistych lub innych zmianach danych podlegających wpisowi.
Zgłoszeń dokonują osoby uprawnione do reprezentowania organizacji wyłącznie elektronicznie poprzez stronę https://crbr.podatki.gov.pl podpisując je profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Warto wspomnieć, że niedokonanie zgłoszenia lub podanie nieprawdziwych informacji obwarowane jest karami finansowymi.
Więcej szczegółowych informacji na temat powyższych regulacji oraz sposobów realizacji zgłoszeń można znaleźć na stronach internetowych prowadzonych przez organizacje pozarządowe lub stronie Ministerstwa Finansów:
https://www.gov.pl/web/finanse/centralny-rejestr-beneficjentow-rzeczywistych