Badanie opinii pt. „Stan Zdrowia Polaków” przeprowadzone w ramach kampanii „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wykazało, że profilaktyka zdrowia w pandemii nie jest dla Polaków priorytetem: co trzeci pytany nie wykonał w ciągu 6 miesięcy żadnych badań profilaktycznych, a ponad połowa respondentów przyznaje, że koronawirus znacznie zmniejszył częstotliwość ich wykonywania. Wniosek jest oczywisty – rzeczywistość pandemiczna nie sprzyja regularnym badaniom diagnostycznym i trosce o zdrowie. Co więcej, blisko połowa badanych, bo 49,1% zadeklarowała, że szuka porad zdrowotnych w Internecie.
„Niepokoi fakt, że bardzo duża grupa Polaków próbuje leczyć się w oparciu o porady pozyskane
z Internetu jednocześnie rezygnując z wykonywania regularnych badań profilaktycznych. Eksperci są zgodni, że ten trend należy koniecznie odwrócić. Dlatego podjęliśmy decyzję o uruchomieniu akcji bezpłatnych badań przesiewowych” – komentuje Zofia Kurek-Maciejewicz, Head of Communications Zentiva Polska.
Celem akcji jest zachęcenie Polaków do badań profilaktycznych, a także przełamanie szkodliwych stereotypów i tematów tabu wobec przypadłości, uznawanych przez społeczeństwo za wstydliwe. Duży problem dla pacjentów stanowi podzielenie się z lekarzem informacjami o chorobach intymnych.
Co piąty respondent badania zadeklarował, że nie powiedziałaby lub nie wie czy powiedziałaby lekarzowi o problemie nietrzymania moczu. W Polsce z tą dolegliwością zmaga się około 2 milionów osób. W większości przypadków ze schorzeniem tym mierzą się kobiety po 40 roku życia. W związku
z intymnym charakterem dolegliwości, szacuje się, że faktyczne statystyki mogą być znacznie większe.
„Elementem niezwykle ważnym w diagnostyce pęcherza nadreaktywnego i NTM (nietrzymanie moczu) jest wywiad lekarza z pacjentem. Na podstawie takiej rozmowy jest on w stanie ocenić rodzaj oraz nasilenie dolegliwości. W związku z intymnym charakterem choroby, pacjenci decydują się na wizytę
u lekarza, kiedy objawy są znacznie nasilone i utrudniają normalne funkcjonowanie pacjenta. W takich sytuacjach schorzenie może być już w zaawansowanym stadium rozwoju. Dlatego profilaktyka w tym zakresie jest tak istotna” – mówi prof. dr hab. n. med. Ewa Barcz, Międzyleski Szpital Specjalistyczny
w Warszawie, ekspertka Rady Naukowej kampanii „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia”.
Kampania społeczna „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wychodzi naprzeciw potrzebie edukacji i diagnostyki polskiego społeczeństwa. W okresie od czerwca do września mobilny punkt diagnostyczny odwiedzi 23 miasta w Polsce. Każdy miesiąc poświęcony będzie edukacji w czterech obszarach profilaktyki zdrowotnej. W czerwcu realizowane były bezpłatne badania z zakresu kardiologii, lipiec to miesiąc urologii oraz ginekologii, sierpień – reumatologii, a wrzesień związany jest z chorobą Alzheimera. Podczas każdej akcji pacjenci będą mogli skonsultować się z lekarzem specjalistą.
W dniach 28-29 lipca mobilny punkt diagnostyczny będzie czekał na mieszkańców Lublina w godzinach 8:00-16:00. Miejsce dla autobusu zostało zapewnione dzięki Centrum Spotkania Kultur. Na miejscu będzie dostępny wykwalifikowany personel medyczny, który omówi z pacjentami wyniki przeprowadzonych badań pod kątem profilaktyki chorób układu moczowego.
Mapę dokładnych terminów i przystanków mobilnego punktu diagnostycznego w kolejnych miastach można śledzić na stronie www.zmieniamyprzyzwyczajenia.pl.
O firmie Zentiva
Zentiva jest producentem wysokiej jakości leków w przystępnej cenie, które trafiają do pacjentów w Europie
i poza nią. Firma zatrudnia 4,5 tys. pracowników i ma sieć zakładów produkcyjnych, w tym flagowe fabryki w Pradze, Bukareszcie i Ankleshwar. Zentiva pragnie być liderem markowych i generycznych leków w Europie, by w ten sposób lepiej zaspokajać codzienne potrzeby zdrowotne pacjentów.
Dążymy do tego, by opieka zdrowotna stała się prawem, a nie przywilejem. Ludzie szczególnie w dzisiejszych czasach potrzebują dostępu do dobrej jakości leków i opieki zdrowotnej w przystępnej cenie. Współpracujemy
z lekarzami, farmaceutami, hurtowniami, organami regulacyjnymi i władzami, by wspólnie tworzyć najlepsze rozwiązania problemów życia codziennego.
Więcej informacji o firmie znajduje się na www.zentiva.pl i www.zentiva.com