Tutaj jesteś Aktualności Przypominamy - prawie wszystkie...
Odpady Komunalne Odpady Komunalne Obrazek segregacji śmieci
Poradnik Interesanta Poradnik Interesanta Dwie osoby z dokumentami
Gazeta Gminna Wólka News Gazeta Gminna Wólka News Obrazek logo gmina news
Inwestycje Gminne Inwestycje Gminne Obrazek flaga uni europejskiej

Aktualności

logo profil zaufany

Przypominamy - prawie wszystkie sprawy urzędowe załatwisz online

17.03.2020
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z krótkim przewodnikiem przygotowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji, w którym krok po kroku wyjaśnia jakie sprawy urzędowe i w jaki sposób można załatwić bez wychodzenia z domu. 
Po pierwsze - profil zaufany
 
Przede wszystkim do załatwiania spraw urzędowych przez Internet potrzebujemy profilu zaufanego (PZ), czyli środka identyfikacji elektronicznej. Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W Internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźcie kiedy to było. Jeśli Wasz PZ skończył 3 lata – załóżcie nowy.
 
Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 5,5 miliona Polaków. Warto do nich dołączyć.
 
Jak założyć Profil Zaufany 
 
Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znajdziecie na stronie www.pz.gov.pl
 
Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w Internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Nie chcemy Was jednak narażać na ryzyko, dlatego - jeśli to możliwe – załóżcie profil przez bankowość elektroniczną.
 
Po drugie - GOV.PL
 
Jeśli założyliście już profil zaufany i chcecie zacząć załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod który powinniście się udać – na stronę www.GOV.pl.
 
Na tym portalu znajdą Państwo informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi. Zostały one pogrupowane w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z Internetu.
 
A jakie e-usługi (czyli sprawy urzędowe, które można załatwić przez Internet) znajdziecie na GOV.PL?

Oto tylko kilka przykładów:

Resort cyfryzacji zapowiada, że w kolejnych dniach krok po kroku będzie wyjaśniał, jak skorzystać z wymienionych narzędzi.

Co ważne, każdy kto ma profil zaufany i wejdzie na GOV.pl może też zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony).

To miejsce, w którym znajdziemy nie tylko wszystkie swoje dane, dostęp do e-usług, ale i… nową skrzynkę służącą do wymiany korespondencji z urzędami.

Dzięki Mój GOV, aby wysłać pismo do urzędu nie musimy wchodzić na platformę ePUAP!

Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Więcej informacji na https://www.gov.pl/

Powrót