Po pierwsze - profil zaufany
Przede wszystkim do załatwiania spraw urzędowych przez Internet potrzebujemy profilu zaufanego (PZ), czyli środka identyfikacji elektronicznej. Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W Internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźcie kiedy to było. Jeśli Wasz PZ skończył 3 lata – załóżcie nowy.
Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 5,5 miliona Polaków. Warto do nich dołączyć.
Jak założyć Profil Zaufany
Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znajdziecie na stronie
www.pz.gov.pl
Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w Internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Nie chcemy Was jednak narażać na ryzyko, dlatego - jeśli to możliwe – załóżcie profil przez bankowość elektroniczną.
Jeśli założyliście już profil zaufany i chcecie zacząć załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod który powinniście się udać – na stronę
www.GOV.pl.
Na tym portalu znajdą Państwo informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi. Zostały one pogrupowane w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z Internetu.
A jakie e-usługi (czyli sprawy urzędowe, które można załatwić przez Internet) znajdziecie na GOV.PL?
Oto tylko kilka przykładów:
Resort cyfryzacji zapowiada, że w kolejnych dniach krok po kroku będzie wyjaśniał, jak skorzystać z wymienionych narzędzi.
Co ważne, każdy kto ma profil zaufany i wejdzie na GOV.pl może też zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony).
To miejsce, w którym znajdziemy nie tylko wszystkie swoje dane, dostęp do e-usług, ale i… nową skrzynkę służącą do wymiany korespondencji z urzędami.
Dzięki Mój GOV, aby wysłać pismo do urzędu nie musimy wchodzić na platformę ePUAP!
Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
Więcej informacji na https://www.gov.pl/